Saturday, February 27, 2010

Kesian kat dia...

Ni sebenarnya kes semalam la... apa kes?? Ikuti kisah lanjut:-
Semalam lepas Maghrib aku dan Mr. Suami kuar gi Maidin tu beli barang-barang dapur. Before ke Maidin we all singgah kat D'apotic Farmasi (maaf ye kalu salah eja)...ngenge... Mr. Suami and his siblings dah discuss tuk beli wheel chair kat parents diaorng. Lepas dah pilih wheel chair yang berkenan di hati, kami terus ke Maidin. Dah habis shopping.... tiba-tiba Mr. Suami bersuara lapar.... Terkejut aku sbb kul 7.15 pm we all had dinner... Takpe, bagus gak... leh aku melantak ice-cream..hehehe. Lepak kat restoran dpn Maidin, Mr. Suami order sate & air. Pastu gi amik kete yg nun jauh di sana. Sambil makan, sambil berborak. Tiba-tiba dtg budak minta sumbangan... we all dah ready la sumbangan yang tak seberapa tp ikhlas tuk budak tu. Rupanya nasib malang telah menimpa budak tu. Ada sebuah meja terdiri dari 2 orang lelaki dan seorng wanita (orng yg berniaga kat restoran ni)... boleh diaorang tahan budak ni. Aku dan Mr. Suami memerhati je dari jauh begitu juga orng dgn orng lain. Si wanita ni diam je la, tetapi yg 2 orng lelaki ni sibuk mcm penguatkuasa la konon. Aku geram je tgk... nak kata mcm penguatkuasa, tak mcm langsung. Nak kata ahli masjid... lg la... jauh panggang dari api. Bukan la aku nak mengumpat 2 orng tu tp rasa tak puas hati... budak tu buat keje ikhlas tuk bantu sekolah Tahfiz... apa salahnya kite ni sesama bangsa & agama tolong menolong. Sapa nak tolong kalu bukan kite. Ni mcm nak tindas bangsa sendiri. EEEE... geram aku. Aku rasa diaorng ni ye...ye...ooo je sbb ada akak restoren tu. Nak tunjuk hero la konon... nak tunjuk ketegasan sebagai lelaki la konon.... Kalu aku... hmmm reject lelaki mcm tu. Derma je la seikhlas hatikan... duit... leh cari... padahal kalu menderma Insylah leh tambah rezeki. Samada budak tu gunakan dgn jalan yg betul atau salah, tu antara dia dengan Allah... Yg penting kite bg sumbangan dgn ikhlas...
Masa on the way nak ke car park, we all nampak budak tu tgh menangis teresak-esak tau... kesian dia. Aku rasa mcm nak menangis je tgk budak tu sbb aku leh rasa apa yg dia rasa.
Untuk budak tu "akak doakan semoga adik cekal & tabah tuk menghadapi cabaran. Jika adik ikhlas Insylah ganjaran yg besar menanti adik. Biarlah apa orng nak kata or biar orng nak benci adik tapi jgn Allah membenci adik. Untuk buat sesuatu yg baik... mmg byk cabaran / dugaan. Tp jgn jadikan ia sebagai halangan, jdkan ia sebagai semangat tuk adik berjaya".

No comments:

Post a Comment