Tuesday, January 26, 2010

Kemangkatan Sultan

1st of all.... seluruh warga Johor dikejutkan dgn kemangkatan Sultan (Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail) pada hari Jumaat, 22 January 2009 bersamaan 7 safar 1431.
Actually, aku demam pada hari ni, aku dtg kerja but half je, coz I got mc. Masa di Maybank, atas urusan kerja in the afternoon, aku ada dgr news from one of the Maybank customer's pasal kemangkatan Sultan, tp aku still tak percaya if takde news dari sumber yg boleh dipercayai. Aku rasa dia bohong sbb aku & Mr. Suami buka radio Best 104.... still mcm biasa, takde apa yg berlaku pun.
Sehari suntuk aku tido sbb demam... Mlm Mr. Suami balik kerja baru buka tv, tp still tak tau Sultan mangkat. Yang kami tahu Sultan gering....
Keesokan harinya (Sabtu), awal-awal aku dah bangun tuk kemas rumah sbb kami plan tuk pulang ke kampung di Kluang. Mr. Suami bangun baru buka tv & at the same time baru kiteorng tahu yg Sultan mangkat, baru dpt berita yg sahih tentang kemangkatan Sultan. Plan tuk pulang ke kampung still on. Aku ingat pakaian berkabung warna hitam, so aku pun iron tudung hitam. Salah rupanya..... naif betul aku ni. Tudung putih la..... tuk orng Islam.... putihkan suci.... ishk.... teruk betul aku ni.... Sepanjang hari Sabtu aku bertudung hitam... aku rasa teruk sgt, malu dgn diri sendiri. Mr. Suami lak tak bersongkok.... malu la....
Tp aku dpt juga buatkan songkok yg berlilit kemas dgn kain putih tuk Mr. Suami. Aku juga bertudung putih... nasib baik tudung putih banyak.... Alhamdulillah....
Kepada Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail..... semoga roh Baginda ditempatkan dikalangan orang-orang yg beriman. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Baginda.... Amin..
Al-fatihah.

No comments:

Post a Comment